Overige

Met kerst kan ze lezen

“Met de kerst kan ze zelf een boekje lezen” zei de juf van groep 3 tegen mij, voordat de zomervakantie begon. En ook mijn moeder, die al jarenlang juf is in het basisonderwijs, beaamde dit.
Inmiddels is de kerstvakantie bijna voorbij.
In deze blog vertel ik hoe het nu gaat in groep 3.

Naar groep 3

Ik kon me er nog niet zo veel bij voorstellen. Bij de kleuters had ze al wel veel letters geleerd en mijn dochter had ook echt wel interesse voor letters lezen en schrijven. Maar dat het zo hard zou gaan in die paar maanden, dat had ik van tevoren niet bedacht. 

Sinds de eerste week in groep 3 leren ze elke week wel 1 of 2 nieuwe letters. Zowel het lezen als het schrijven van de letters. En er worden ook meteen een of meerdere woorden gekoppeld aan die ene letter. 

Waar ik een paar maanden geleden nog woordjes moest voorschrijven voor mijn dochter, zodat zij ze kon naschrijven, vraagt ze nu bijna nooit meer om mijn hulp. Hooguit om 1 letter die ze niet weet. Maar ze schrijf zo korte zinnetjes op haar tekeningen. Vaak schrijft ze de woorden wel fonetisch op, die gekke Nederlandse taal van ons ook. Je schrijft een e, terwijl je een u hoort.

Op school vertelde de juf, dat ze nog wel letters in spiegelbeeld schrijft. Ook de b en de d vind mijn dochter nog lastig. Maar dit is niet erg, ze is nog nog wel jong.
Waarschijnlijk zijn haar hersens nog niet genoeg ontwikkeld om dit zelf te zien. Ook bij het leren rekenen schrijft ze vaak cijfers in spiegelbeeld. Dit is een kwestie van veel oefenen.

Lezen is leuk!

Voor haar verjaardag kreeg mijn dochter een paar leesboekjes om zelf te lezen en van een vriendin van mij kreeg ze een abonnement op het tijdschrift ‘maan roos vis‘.  Dit tijdschrift sluit precies aan op de methode die ze op school gebruiken, waardoor het voor mijn dochter erg herkenbaar is. Er staan korte verhaaltjes en spelletjes in, die ze zelf kan doen.
Dit doet ze dan ook met veel plezier. 

Ik stimuleer het zelf lezen wel, door regelmatig samen boekjes uit te zoeken in de bibliotheek, die ze dan zelf kan lezen.  Maar ik blijf haar ook voorlezen

Dat voorlezen is ook wel grappig nu, want terwijl ik voorlees, kijkt ze mee en leest ze zelf ondertussen ook woorden.  ‘Ben je nu hier?’ Vraagt ze dan midden in mijn zin. Of ik moet haar aanwijzen waar we zijn en dan maakt ze zelf de zin af. En ook de titel van het boek of een hoofdstuk mag ik niet meer voorlezen.  Die leest ze zelf voor.  

De eerste maanden in groep 3 waren heel intensief. Mijn dochter was dan ook, net als veel klasgenootjes, toe aan kerstvakantie.
Ik merk wel dat het soms veel is voor haar.  Drukke dagen op school.  En dan thuis ook nog graag willen lezen.  We moeten haar soms even afremmen. ‘Je hebt nu weekend of vakantie, even uitrusten of lekker spelen is ook belangrijk!’ 

Vindt jou kind het leuk om (voor) te lezen?
Wat is jullie favoriete boek? Laat een reactie achter onder deze blog.

Lees ook:

4 gedachten over “Met kerst kan ze lezen

  1. Mja, dat was hier wel een dingetje. De zoon heeft het héél moeilijk gehad met dat leren lezen!
    De dochter zit nu in het eerste leerjaar hier in België en die kan lezen inderdaad. Ze worden snel groot hè!

    Like

Plaats een reactie