De moeder

Mijn leven als werkende moeder – Judith

In de serie mijn leven als werkende moeder, vertellen moeders hoe zij hun gezin en werk met elkaar combineren. Vandaag vertelt Judith hoe zij haar studie en werk combineert met haar gezin.

Even voorstellen

Werkende moeder in opleiding

Deze keer mag ik een gastblog schrijven voor mamajezzblog. Zelf blog ik niet, daarvoor ontbreekt het me aan tijd. Wel twitter is actief over van alles en nog wat. Korte intro: mijn naam is Judith, 39 jaar, getrouwd, moeder (mem) van 4 kinderen en in opleiding tot huisarts, 2e jaars inmiddels. Vaak krijg ik vragen over mijn opleiding, of wat ik nu precies doe. Ook hoor ik dan dat men het zo knap vindt dat ik deze opleiding doe en daarnaast moeder ben van 4 kinderen. Als kind wist ik al dat ik dokter wilde worden. Ik ben gezegend met het vermogen dat ook te kunnen doen, en zo heb ik eerst de studie geneeskunde doorlopen, waarna ik als basisarts aan het werk ben gegaan.

6,5 jaar lang heb ik als jeugdarts gewerkt op het consultatiebureau en op verschillende Friese asielzoekerscentra. Jullie meelezende moeders kennen het consultatiebureau als geen ander. Het was voor mij als arts erg leerzaam, voor mij als moeder erg leerzaam, maar ook gaf het me ruimte om moeder te worden en te zijn in een opgroeiend gezin. Mijn kinderen zijn 11, 8, 6 en 3 jaar oud. Het was fijn om tijd voor hen te hebben, geen diensten te hebben en er in hun eerste jaren voor mijn gevoel volop voor ze te kunnen zijn. Daarnaast kon ik groeien als arts. Wel had ik als droom ooit huisarts te worden.

Opleiding tot huisarts, combineren met gezin

Na een aantal keer te zijn afgewezen werd ik aangenomen. Ja, je moet solliciteren voor een opleidingsplek. Dat gaat nog niet zo eenvoudig heb ik gemerkt. Toen ik in 2020 werd aangenomen was ik door het dolle heen. Wel betekende het dat ik van een 20 uren werkweek naar 32,5 zou gaan, en daarbij nog diensten in de avond- of weekenduren. Hoe doe je dat met een gezin? Mijn man en ik hadden hier jaren geleden al over gesproken, dat hij minder zou gaan werken als ik de opleiding zou gaan doen. En zo geschiedde. Voorheen gingen onze kinderen 2 dagen per week naar een gastouder, en dat is zo gebleven. Mijn man werkt iets minder en doet meer in het huishouden, ik werk meer, en doen iets minder in het huishouden. De boodschappen laten we meestal bezorgen, maar soms ga ik ook in het weekend naar de supermarkt. Groente, vlees en kaas kopen we in het weekend, want groente bij de groenteboer is lekkerder en goedkoper dan uit de supermarkt vinden wij. Dan zijn er nog hobby’s van de kinderen, die hebben we zoveel als mogelijk op zaterdag, met hier en daar overlappende tijden, zodat we niet telkens op en neer hoeven te rijden. Mijn man rijdt de ene keer, ik de andere keer. Zo is het soms een logistieke uitdaging, maar het is de investering waard. En de diensten? Als ik avonddienst heb dan staat er thuis spaghetti op het menu. Ik vind dat zelf niet zo lekker, de rest wel en ze nemen het er van. Ik kan daar alleen maar van genieten en blij van worden.

Tijd voor jezelf

Als ik klaar ben over 2 jaar hoop ik op een gegeven moment een eigen praktijk te kunnen overnemen. Dat zijn toekomstplannen, we gaan zien hoe het loopt. Tijd voor mezelf zou ik meer willen nemen. Muziek was altijd een hobby van me, een geliefde hobby. Ik speelde hoorn in een orkest, mijn man trompet. Als je je verbindt aan een orkest, dan moet je er naast de repetities wekelijks ook zijn op andere momenten, zoals de concerten en de acties. Die verbinding zie ik momenteel nog niet zitten. Ik probeer mijn ontspanning te halen uit wandelen/fietsen, alleen of samen met ons gezin. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer. Hebben jullie misschien tips daarin? Hoe vinden jullie je ontspanning en wat doe je dan? Plan je tijd in?

Mocht je het leuk vinden me te volgen, op instagram ben ik te volgen op @edujsrd en op twitter @drjude6.

Bedankt voor je verhaal Judith!
Heb jij tips voor Judith, laat dan een reactie achter onder deze blog.


Wil jij ook jouw verhaal als werkende moeder delen op mijn blog? Kijk dan voor de voorwaarden op deze pagina of stuur een mail naar jessica@mamajezzblog.com

Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en andere leuke berichten via mamajezzblog op Instagram of Facebook.

Plaats een reactie